Det är många som världen över startar bloggar för att kunna tjäna pengar på dem. Vissa bloggare lyckas, men det stora flertalet tjänar ingenting eller mycket lite på sina sajter. Här kommer tre strategier som du kan använda får att kunna tjäna pengar på din blogg.

Strategi 1: Fokus

De personer som verkligen får en heltidsinkomst på sina bloggar har ett mycket tydligt ekonomiskt fokus. Allt på bloggen görs utifrån att den ska kunna ge utdelning. Det som fungerar försöker de att maximera, medan det som inte fungerar tar de bort. Det finns inget sentimental tänkande över hur mycket tid som de lade ner på en bloggpost eller för att skapa en Youtubefilm. Du måste ha samma slags fokus som om du ska fixa iordning din egen privatekonomi på riktigt. Du måste ha koll på varje krona och tänka igenom alla utgifter och inkomster och låta förståndet råda helt, istället för känslan för dagen. Om du just nu håller på att se över din ekonomi bör du göra som andra som också vill ha ekonomiska och smarta hem och anlita Tibber, som ger dig full kontroll över ditt hushåll och hur mycket el som du förbrukar. På samma sätt måste du tänka som en blivande framgångsrik bloggare och ditt fokus måste ligga på att skapa material, design och smarta avtal som genererar pengar.

Strategi 2: Nischa rätt

Alla bloggare vet att de ska nischa bloggen idag, i alla fall de personer som tänker att de ska kunna tjäna pengar på sin blogg. Vad innebär det egentligen att nischa en blogg? Det är här som många gör fel. De tänker att de nischar bloggen om de skriver om “hem och trädgård”, men skippar att skriva om sig själva eller mat. Det verkar ju nischat, eller hur? Nej, hem och trädgård är ett alltför brett område. Du måste besluta dig för antingen hem eller trädgård, och sedan nischa dig rejält inom det temat. Du måste också ha en tydlig målgrupp som exempelvis pensionärer eller barnfamiljer.

Strategi 3: Var en modern bloggare

Vad skiljer den moderna bloggaren från den “gamla” bloggaren? Innehåll på bloggen är ett exempel. Förr kunde folk skriva ganska mycket om sig själva och ändå få besökare, men det är helt ute nu och den funktionen har tagits över av sociala medier. Hur man skriver artiklarna är ett annat exempel. Förr menade man att bloggare skulle skriva många blogginlägg och att 500 ord var ett långt inlägg, men idag är 500 ord standard. De moderna bloggarna skriver långa och djuploaded artiklar med nytt innehåll. Du måste vara en minijournalist som hittar ny kunskap, följer med i branschen, åker på mässor och intervjuar personer. Du måste också ge läsarna bra kunskap. Om du skriver om trädgård kan du skapa steg-för-steg-artiklar som visar hur man bygger en altan eller hur de kan bygga ett miniväxthus. Oavsett vilket ämne som du har valt att skriva om, måste du ge läsarna mycket kunskap och något som står ut i konkurrensen.

shuttle