En blogg kan vara ett mycket användbart verktyg för att både få nya kunder och behålla gamla för ditt företag. Det är dock viktigt att du driver företagsbloggen på rätt sätt.
Företagsbloggens grunder
En blogg är ett mycket billigt marknadsföringsverktyg. Det tar förvisso lite tid att skriva blogginlägg, men du behöver inte satsa pengar i förväg som du inte vet om du kommer att få igen. Basen för en företagsblogg är att du har egen domän, alltså hemsida, med samma namn som företaget. Du bör också se till att namn, öppettider, logga, adress och mobilnummer tydligt kommer att visas på alla sidor. Det finns många themes på WordPress som du kan välja mellan, så att din blogg ser professionell ut.
Bloggens innehåll
Det bästa sättet att få nya kunder är genom att ge dem något gratis. Om du har en byggfirma, så kan du skriva artiklar som visar hur man kan bygga en enkel altan eller utebord. Folk kommer då att surfa in på din blogg, läsa, dela den med andra och även komma ihåg dig. Om du förresten har en byggfirma hittar du bilinredningar och bilutrustning hos worksystem, 36 månaders garanti och tilverkat i Sverige. En blogg passar många företag: advokatfirmor, frisörer och traktorförsäljare. Fråga dig vilka problem som dina kunde kan ha i sin vardag, och ge dem sedan lösningar på problemen – då får du både bloggbesökare och kunder.